نگهداری از حیوانات خانگی

آیا موی خرگوش نازایی می آورد

آیا موی خرگوش نازایی می آورد

حیوانات خانگی موجوداتی بی‌آزار و دوست‌داشتنی هستند که اغلب آدم‌ها از نگهداری آن‌ها لذت می‌برند. محبوب‌ترین این حیوانات شامل سگ، گربه، خرگوش، همستر و … می باشد که نگهداری از هر کدامشان مسئولیت و شرایطی دارد که لازم است بدانید و در صورت نداشتن اطلاعات کافی ممکن است کاملا ناخواسته به خودتان و یا حیوان بیچاره آسیب بزنید. بنابراین قبل از نگهداری از هریک از این حیوانات، ابتدا اطلاعات کافی را کسب کرده، مهارت‌های مورد نیاز را به‌ دست آورید و سپس برای این کار اقدام کنید.

خرگوش و نازایی

خرگوش و نازایی

خرگوش و نازایی

اگر به نگهداری از خرگوش علاقه دارید و تا به حال به آن فکرکرده‌اید، قطعا به گوشتان خورده‌است که بعضی‌ها می‌گویند موی خرگوش باعث نازایی می‌شود.

یکی از علل نازایی در انسان تک‌سلولی ای به نام توکسوپلاسماگوندی است که باعث ایجاد بیماری انگلی توکسوپلاسموز ٬٬ Toxoplasmosis ٬٬ و در نهایت عدم باروری می‌شود. این بیماری از طریق مصرف خوراکی‌های آلوده، تماس با مدفوع حیوان مبتلا، از طریق انتقال خون آلوده و هم‌چنین از طریق مادر باردار به جنین منتقل می شود. این انگل در بدن گربه به وفور مشاهده شده‌است و می‌توان گفت این حیوان مستعد ابتلا و انتقال بیماری توکسوپلاسموز می‌باشد. اما باید بدانید که طبق گفته‌ی پزشکان، توکسوپلاسموز توسط خرگوش منتقل نمی‌شود زیرا بدن این حیوانات قادر به تولید و یا حمل سم بیماری‌زای این انگل به انسان نیست. درکل خرگوش‌ها موجودات تمیزی هستند و احتمال انتقال بیماری از طریق آن‌ها به انسان بسیار کم است.

شما با واکسیناسیون مرتب خرگوشتان، می‌توانید این احتمال را به صفر برسانید. به‌علاوه بیماری هایی که بین انسان و خرگوش مشترک هستند به طور طبیعی برای افراد سالم نگران کننده نیست. این بیماری‌های کم خطر که البته با رعایت بهداشت و واکسیناسیون می‌توان از ابتلا به آن‌ها پیشگیری نمود شامل حساسیت، شوره، خارش پوست سر و … می‌باشند.

همچنین با اندکی پرس‌وجو و شنیدن تجارب دیگران درخواهید یافت که زنان بسیاری هستند که قبل و یا حین بارداری در منزل خود خرگوش نگهداری کرده‌اند و هیچ‌گونه مشکلات مربوط به نازایی و یا مشکلات و بیماری‌های مربوط به جنین را تجربه نکرده‌اند. حتی افرادی بوده‌اند که برای سالیان متمادی این موجودات دوست داشتنی را در خانه نگه‌داشته‌اند و هیچ مشکل نازایی‌ای برای خود و فرزندانشان پیش نیامده‌است. بنابراین موی خرگوش و یا به‌طورکلی خود این حیوان نمی‌تواند باعث نازایی در انسان شود.

چگونه خرگوش را در خانه نگهداری کنیم؟

چگونه خرگوش را در خانه نگهداری کنیم؟

چگونه خرگوش را در خانه نگهداری کنیم؟

خرگوش‌ها حیواناتی اجتماعی و باهوش بوده و کاملا آموزش پذیرند. البته خصوصیات ظاهری و رفتاری خرگوش با توجه به نژادی که دارد متفاوت است اما به طور کلی موجوداتی عاطفی، بازیگوش و پرطرفدار می‌باشند. برخی از انواع نژاد خرگوش خانگی شامل کوتوله هلندی، مینی رکس، مینی لوپ، لوپ هلندی، هوتوت کوتوله و داچ می باشند که در ادامه با خصوصیات و شرایط نگهداریشان بیشتر آشنا خواهیم شد.

شناخت بیشتر خرگوش ها و خصوصیات رفتاری

خرگوش‌ها برخلاف بسیاری از پستانداران، چرخه خاصی دارند که ٬٬ ESTROUS CYCLE ٬٬ یا چرخه فحلی نامیده می‌شود. چرخه فحلی در خرگوش به طور منظم اتفاق نمی‌افتد و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که خرگوش ماده در مجاورت خرگوش نر قرار بگیرد. در این دوره رحم خرگوش ماده شروع به تخمک گذاری می‌کند و درصورتی که تخمک تولید شده بارور نشود‌، آن را دفع نمی‌کند. بنابراین خرگوش‌ ماده در این دوره دچار خونریزی نمی‌شود. اما از نظر رفتاری دچار تغییرات موقتی می‌شوند. این چرخه علاوه بر خرگوش ماده، در خرگوش نر نیز اتفاق می‌افتد. خرگوش‌ها در هر دوره بارداری، حدود ۶ تا ۷ بچه به دنیا می‌آورند. اگر خرگوش نر و ماده نگهداری می‌کنید بهتراست آن‌ها را عقیم کنید چون پس از مدتی، جمعیتشان بسیار زیادشده و کنترل و نگهداریشان سخت خواهدشد.

انواع نژاد خرگوش خانگی

انواع نژاد خرگوش خانگی

انواع نژاد خرگوش خانگی

نژاد خرگوش کوتوله هلندی

نژاد خرگوش کوتوله هلندی

نژاد خرگوش کوتوله هلندی

این نژاد خرگوش همدم بسیار خوبی برای یک بزرگسال به حساب می‌آید. توصیه می‌شود کوتوله هلندی را در خانه‌ای بدون کودک نگهداری کنید زیرا این حیوان نسبتا منزوی‌ است. به‌علاوه نسبت به جثه ریزش جنب و جوش زیادی دارد بنابراین بهتر است شرایطی را فراهم کنید که در محیطی باز آزادانه فعالیت داشته‌باشد.

مینی رکس

مینی رکس

مینی رکس

مینی رکس‌ها به نام خرگوش مخملی نیز شناخته می‌شوند. علت این نام‌گذاری شکل موهای این خرگوش می‌باشد که بسیار کوتاه است و شما می‌توانید به سادگی پوست نرم بدنشان را لمس کنید. مینی رکس جزو محبوب‌ترین خرگوش‌های خانگی به شمار می‌رود.

مینی لوپ

مینی لوپ

مینی لوپ

مینی‌ لوپ از با نمک‌ترین گونه‌های خرگوش است. این خرگوش‌ّها جثه نسبتا ریزی دارند، مینی لوپ بالغ بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم وزن دارد، به‌شدت آموزش پذیر و باهوش هستند، به خوبی با انسان و خرگوش‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و بسیار اجتماعی اند.

لوپ هلندی

لوپ هلندی

لوپ هلندی

لوپ هلندی جزو گونه‌های کوتوله به شمار می‌رود و جثه کوچکی دارد. این گونه از خرگوش‌ّها رنگ های متفاوتی دارند و رنگ موهایشان ممکن است یک‌دست و یا ترکیبی از چند رنگ باشد. از آنجایی که ذاتا پر جنب‌وجوش اند نگهداری آن‌ها خارج از قفس اندکی مشکل خواهدبود.

هوتوت کوتوله

هوتوت کوتوله

هوتوت کوتوله

این نژاد بر خلاف مینی لوپ و لوپ هلندی، دارای گوش‌هایی صاف و ایستاده می‌باشد. هوتوت کوتوله به رنگ خاصش معروف است. این خرگوش‌ها کاملا سفید و پنبه ای رنگ هستد با چشمانی مشکی و تیره. گاهی بی‌حوصله و بداخلاق می‌شوند که اگر صبوری کنید، بعد از مدتی صبوری شمارا با عشق پاسخ خواهندداد.

نژاد خرگوش داچ

نژاد خرگوش داچ

نژاد خرگوش داچ

خرگوش آلمانی یا داچ، به خطوط خاص و الگوهای رنگی که دارد معروف است. داچ‌ها کمی از نژاد کوتوله بزرگتر هستند اما با این وجود، جزو خرگوش‌های کوچک به شمار می‌روند. این خرگوش‌ها بسیار آرام و نجیب هستند بنابراین به راحتی می‌توانند با کودکان کنار بیایند.

6 دیدگاه در “آیا موی خرگوش نازایی می آورد

  1. حسام محمد حسینی گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون اتفاقا من هم دامپزشک هستم
    بله درسته موی خرگوش نازایی نمی آورد

    1. شبنم گفت:

      سلام منم خرگوش خریدم تازه ولی هی میگن که نازایی میاره لطفا بهم جواب بدین

  2. Arezoo گفت:

    سلام ببخشید من یه خرگوش دارم خیلی هم دوستش دارم اما میگن موی خرگوش باعث نازایی در خانم ها میشه…یعنی یکی از اقواممون الان باردار نمیشه و بعد از چند سال الان دکترا فهمیدن که ایشون چند سال پیش خرگوش داشتن و موهای این خرگوش از تنفس ایشون وارد شده و باعث نازایی شده…حالا من باید چیکار کنم آخه خودمم چند وقته احساس میکنم یه گلوله موی ریز ته گلوم چسبیده..لطفا پاسخ بدید..ممنون

    1. Seraj گفت:

      اینهمه میگه باعث نازایی نمیشه، قصه حسین کرد که نخوند برای شما این مقاله رو تهیه کردن?

  3. ممنون خیلی مفید بود

  4. یه بنده خدایی?? گفت:

    میترسم بخرم ولی دوستش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *